Det här med I-landsproblem

"Eftersom jag har mindre matvaror i min korg borde jag få gå före?"
Det är inte allt för sällan jag stöter på dessa konversationer när jag är ute och handlar mat. Känner ni igen situationen? Det är nästan som ett krav att om personen bakom dig i kassan har färre livsmedel i sin korg/vagn så måste man släppa förbi den, annars blir stämingen tråkig kan jag lova... Jag hade en gång storhandlat mat på ICA och hade ställt mig vid kassan då det kom en kvinna, uppskattad ålder 40-45 år, som i jämförelse med mig hade handlat hälften så mycket som mig. Dessutom såg hon ganska stressad ut. Jag erbjöd mig att släppa förbi henne, vilket hon tackade hjärtligt för. Yes, tänkte jag. Nu har jag iallafall fått en person på bättre humör (för stunden). När hon gick förbi mig, lassade på maten på bandet, såg jag i "döda vinkeln" ett par som inte hade mycket mer käk i sin korg som kvinnan framför mig. "Varsågod, ni får också gå före" sa jag såklart, eftersom jag är så ödmjuk... Breda leenden avspegalde sig från det 30 åriga paret. Men. När även dem hade gått förbi så stod en gubbe, ja en gubbe, uppskattad ålder 60 år, som dock inte hade lika lite mat som de andra, men mindre än mig såklart.
"Jag är ledsen, men jag har inte all tid i världen" spottade jag ur mig. Gubben blängde ilsket på mig och sa: "Du har f*n hela livet på dig grabben, jag dock kommer snart att ligga i en kista!". What?? Du är 60 år (tror jag) och det finns ingen regel på att jag måste släppa förbi folk som köpt mindre mat. Vart står det? Hade jag varit i hans sits skulle jag ha sagt "du har redan gjort tillräckligt genom att ha släppt förbi två stycken".
Jag blir bara frustrerad över att folk, och framförallt svenskar, gör så stor grej över en så liten sak. 5minuter hot och dit. Spelar roll!
Men! Jag får dock medge att jag själv har en del I-landsproblem. Ett är ju att jag alltis ställer mig vid fel kassa. Är det 5st öppna på ICA maxi så ställer jag mig sjävklart i den kassan som tar längst tid att komma fram till, eftersom det strular för gamlingen framför mig med sitt handelsbankskort, ICA-rabbat eller vad vet jag... Ni hör ju själva, jag är ju inte bättre själv, men jag vill ibland göra livs-andan bättre för andra genom att då och då släppa förbi några som ser ut att ha det stressigt och eländigt för stunden. Men jag kanske ska sluta med det. I slutändan brukar man ändå få en negativ respons tillbaka



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0