Glad kille!

God kväll!
Decemberdagarna flyger iväg allt för fort tycker jag. Redan 14:e december! WTF!? Men det betyder inte att det har varit en dålig månad. Snarare tvärtom eftersom tiden har spenderats väl! Mest på löpning såklart, men det vet ju de flesta nu, då jag brukar återkomma med mitt löparsnack på denna blogg. Faktum är väl snarare att 95% handlar om löpning. Ni som tycker det är tröttsamt kan ju lika gärna säga tack och hej för mina inlägg kommer alltid att ha något löparscenario ;)
Vet inte om jag skrev det på förra inlägget, men iallfall går jag efter pulseringen hård-hård-lätt vecka. Dvs, två veckor där jag lägger till mer volym i träningen, samt lite mer intensiv träning, medans den lätta är lätt! Och vilken vecka tror ni är tuffast? Svaret är den lätta! Tror att det beror på två orsaker. Den ena är att man ställer in sig på att "nu har jag en lätt vecka framför mig" , men trots det så innehåller den lätta träningen åtminståne minst 70km löpning varav två pass (ibland ett) är kvalitétsinriktat + något alternativpass på det. Den andra orsaken bör ju vara att man har lämnat två hårda veckor bakom sig, som borde lägga sina spår på min späda kropp. Från att ha legat på 100-110-70km/vecka har jag doserat upp det till 105-115-75km löpning + ett alternativpass som oftast brukar vara rullskidor eller crosstraining med en effektiv tid på minst 60min. Allmän styrka (mest fokus på bålen) är jag också noggrann med samt en annan del, som jag tror många löpare slarvar med faktiskt: fotstyrka! Springer man för mycket med allt för uppbyggda skor är risken stor att de små muskulaturerna i foten inte får tillräckligt med arbete, vilket kan straffa sig då man sätter på sig sin spikes under hårdare kvalitétspass/tävlingar. Så se till att stå några minuter på balansplatta, rulla handdukar, plocka pennor, excentriska tåhävningar mm.
Denna vecka är en 11mila vecka för min del, och hittills har det gått som tåget på rälsen. Måndagen och tisdagen innehöll kärringlunk (distanslöpning både på morgonen och kvällen) samt tröskelträning (även det distanslöpning) och idag var planen att slänga in ett 5km lopp i hög fart! Yes, det gillas skarpt! Det ända jag hade i tankarna var väl att springa fortare än vad jag gjorde förra grundträningen vid denna tid, då jag låg inne i en 10mila vecka och tangerade 16.56 på 5km.
Stängde av hjärnan, och satte sedan igång klockan och så hade jag 15-17min tid framför mig i en skön plåga.
Efter 16:39min hade jag avverkat 5.00km. 17sek fortare mot förra gången. Det går frammåt. 90% i snittpuls och 95% i max. Hårt men det finns lite mer att ta av så det känns riktigt gött! Imorgon blir det lättare träning, det har jag förtjänat ;)
Nej, nu ska jag käka, blir lax på menyn, YES! Sen så ska jag bädda ner mig och se "Without limits - Steve Prefontaine".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0