Satan i gatan vad isigt!

Dåligt med uppdatering på siståne. Verkar vara svårt att motivera sig till att skriva lite på sin blogg, men här kommer ett efterlängtat(?) blogginlägg.
Tiden har gått fort, väldigt fort om jag får säga. Vet inte om det har med solens position på himlen att göra? Man vill ju spendera mer tid utomhus när solen tittar fram istället för att bädda ner sig i soffan och strosa runt på datorn utan någon som helst mening egentligen....Pust. Vilket ÄR ett positivt tecken! Där har ni svaret på dåligt uppdaterande! ;)
Hur som helst så har mest tid spenderats på träningen såklart. Vad annars liksom? Gör inte så mycket annat än att träna, äta och sova mellan dagarna men jag gillar den livsstilen. Det är enkelt, det är smidigt och man gör något som man brinner för! Fick med 121km löpning förra veckan + 75min längdskidor och 30min allmän styrka på det, det gillas starkt! Mycket mängd = Glad Alex! Dessutom var två av mina 10 pass renodlade, ekologiska och kravmärkta kvalitétspass (hehe, driver lite med er, det här är ju ingen j*vla matblogg..) Långa tröskelintervaller samt ett hårdare intervallpass på bana (ej mjölksyra dock!). Skrapade ihop 25km på gårdagens långpass som bedrivdes i kuperad terräng. Här kommer dessutom min rubrik in i bilden. Det var inget skonsamt underlag att springa på! minst 20km var is och slask (beroende på hur mycket stigarna låg i skuggan i position till solen) Det är en bragd att jag inte ramlade någon gång, utan lyckades hålla mig på benen under det drygt 2timmars långa passet! Jag bugar och bockar till min balansplatta. Utan dig hade ett och annat blåmärke suttit lite varstans på kroppen.
Det är tragiskt med februari/mars när det handlar om underlaget. När solen tittar fram under dagen stiger temperaturen lätt över 0 strecket, medans det på kvällen & natten lätt kan gå ner till -5 eftersom det oftast är stjärnklart under denna tid på dygnet. Detta gör ju då att snön smälter under dagen så att det bildas stora vattenpölar. När det sedan kyls ner under natten bildas det ett stort istäcke på vägarna som kan ta ett par timmar innan det smälts på nytt...
I förmiddags hade jag stor tur att jag lyckades hitta en isfri slinga att bedriva mina långintervaller på. Hade först tänkt att passet skulle bedrivas vid strömmen/folkparken. Men jag glömde oturligt nog skridskorna hemma så det hela uppvärmingen blev ett uppdrag till att hitta en plats utan risk för halkande. Jag brukar prioritera skogen och grusvägar i första hand med tanke på slittaget på hårdare underlag. Idag var dock asfalt det ändå alternativet. Asfalt värms trots allt upp fortare med tanke på avgaser och det mörka underlaget som solen speglas emot. Är i vilket fall väldigt nöjd med dagens 8*4min intervallpass. Det kändes spänstigt, det kändes lätt men jag fick slita. Precis så det ska vara.

Det jag sa tidigare om skridskorna är faktiskt sant. Man hade verkligen kunnat åka skridskor i folkparken!

Ska inte bli så långvarig med detta inlägg, men måste påminna folket om att imorgon är det en stor dag. Fettisdagen!!! Är det någon bakelse jag gillar så är det Semlor! :D
Ha en fortsatt bra dag, och se till att hitta den perfekta semlan med mycket vispgrädde imorgon!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0